Van een slecht gehoor naar beter horen

Wat is nu de eerste stap die je zet om een hoortoestel uit te gaan proberen? Bezoek je direct een audicien of moet je ook nog langs de huis- of KNO-arts? Coppes Hoorzorg begrijpt dat je dit jezelf afvraagt wanneer je een oplossing zoekt voor je slechthorendheid. We realiseren ons dat het aanschaffen van een gehoorapparaat een grote stap is en dat de meeste klanten het als spannend ervaren. Daarom werken we bij Coppes Hoorzorg met ervaren, gediplomeerde audiciens en nemen we ruim de tijd om jou optimaal te kunnen helpen aan een eventuele hooroplossing. Tijdens een traject wordt je zoveel mogelijk geholpen door een vaste audicien.

Uiteraard is de eerste stap het vaststellen of iemand daadwerkelijk een gehoorverlies heeft. Dit kan worden vastgesteld door afname van een professionele, vrijblijvende hoortest in onze winkel. De uitkomst van deze hoortest bepaald of iemand, via de huisarts, doorverwezen moet worden naar de KNO-arts of audiologisch centrum. Een richtlijn hierbij is dat personen boven de 67 jaar met een normale slechthorendheid niet naar een specialist doorverwezen hoeven te worden. Betreft het iemand onder de 67 jaar die nog geen hoortoestellen draagt zal deze vrijwel altijd doorverwezen moeten worden. Wens je een afspraak in te plannen voor een vrijblijvende hoortest in onze winkel? Neem dan contact met ons op via 024-8445599. Voor een snelle, goede indicatie kun je op onze website ook een online hoortest afnemen.

Intakegesprek bij de audicien

Op basis van de uitslag van de hoortest, ook wel audiogram genoemd, stellen we je een aantal vragen betreffende je slechthorendheid tijdens een intakegesprek. Dit zodat de audicien ongeveer kan inschatten wat de aard van het gehoorverlies is, maar ook de wensen voor een hooroplossing in kaart kan brengen. In welke luistersituaties ervaar je het meeste hinder van je slechtere gehoor en/of hoe lang is dit al aanwezig? Heb je bepaalde wensen betreft connectiviteit met je mobiele telefoon of wil je een oplaadbaar hoortoestel vanwege je beperkte fijne motoriek?

Hoorprotocol

Wij hanteren hierbij ook het landelijke hoorprotocol welke opgesteld is door zorgverzekeraars Nederland. Het hoorprotocol omvat een uitgebreide vragenlijst waaruit na invullen een bepaalde categorie hoortoestel zal uitkomen. Categorie 1 is het meest eenvoudige hoortoestel en categorie 5 het meest uitgebreide. Wanneer men kiest voor een hoortoestel uit het hoorprotocol heeft men recht op een vergoeding voor hoortoestellen.

Helaas zitten er in het door de zorgverzekeraars opgestelde hoorprotocol niet de nieuwste en beste hoortoestellen. Wenst u een hoortoestel met de nieuwste technieken is men vaak aangewezen op de zogenaamde buitencategorie. Hiervoor geldt geen vergoeding, maar vaak wel een belastingvoordeel. Zowel het topsegment als de hoorprotocol hoortoestellen zijn beide vrijblijvend en kosteloos uit te proberen. Na het intakegesprek worden de hoortoestellen besteld door de audicien en start de gratis, vrijblijvende proefperiode. Deze begint met de eerste afstelling van de hoortoestellen, ook wel de aanpassing genoemd.

Aanpassing gehoorapparaten

Tijdens de aanpassing stelt de audicien de hoortoestellen af op het gehoorverlies en krijg je uitleg over hoe het hoortoestel werkt. Ook wordt er toegelicht hoe je de hoortoestellen kunt onderhouden en hoe je ze in de gehoorgang plaatst. Het wisselen van een batterij of het opladen van het hoortoestel wordt doorgenomen. Om de gehoorapparaten goed af te stellen wordt gebruikt gemaakt van het audiogram dat is afgenomen. Er worden diverse aanvullende metingen gedaan, denk aan een feedbacktest en een REM meting. Al deze testen tezamen vormen de eerste instelling. Afhankelijk van iemands ervaring met hoortoestellen zal er een bepaalde versterking worden toegepast. Na de aanpassing ga je de hoortoestellen zelf in de praktijk ervaren. Meestal wordt dan een afspraak over 1 of 2 weken gemaakt om te bekijken hoe het is gegaan. Dat zijn vaak 1 of 2 korte controle afspraken waarbij nog bijstellingen aan de hoortoestellen worden verricht om zo tot een maximaal resultaat te komen.

De eindcontrole

Tijdens de eindcontrole worden er nog aanvullende spraaktesten gedaan om te bekijken of er het maximale qua spraakverstaanbaarheid is bereikt. De audicien zal ook nog een stuk onderhoud doornemen en vertelt meer over de service, nazorg en garantie. Wanneer je helemaal tevreden bent over de instellingen en alle metingen hebben plaatsgevonden, ga je pas op aanschaf van het hoorapparaat over. Wanneer je hoorapparaat in aanmerking komt voor een vergoeding regelt Coppes Hoorzorg de declaratie. Coppes Hoorzorg contracten met bijna alle zorgverzekeraars. Lees hier meer over de eventuele vergoedingen bij gehoorapparaten.

Nazorg en garantie voor 5 jaar

Na de aanschaf van hoortoestellen houdt onze service niet op. Je kunt op ons blijven rekenen aangezien wij er voor zorgen dat je hoortoestel perfect zal blijven functioneren. Je kunt in onze winkel terecht voor service zoals het vervangen van slangetjes of filters. Maar denk ook aan het bijstellen van de hoortoestellen omdat je gehoor achteruit is gegaan. Lees hier meer over onze nazorg en service.

Logo ONVZ zorgverzekeraar
Logo IZZ zorgverzekeraar
Logo Menzis zorgverzekeraar
Logo IZA zorgverzekeraar
Logo CZ zorgverzekeraar
Logo VGZ zorgverzekeraar